Pol
Je hebt iemand nodig stil en oprecht
Pas als je iemand hebt die met je lacht en met je grient…
Vijf dagen voor de eerste try-out van mijn tien jaar lang gekoesterde
theaterdroom besluit ik de handdoek in de vleugel te gooien.
Chef d’orchestre Pol Vanfleteren komt naar onze repetitiezolder.
Ik durf de boodschap niet overbrengen. Vraag dan maar of hij
één van mijn Toonverhaaltjes wil horen. Uitstel van executie.
Ik wil ze allemààl horen, zegt Pol.
Ik zit naast de vleugel. Pol in het donker van het zaaltje.
Bemoedigend gemompel. Lach. Hoffelijk omfloerste kritiek.
Suggesties in drie, vier woorden. Pol zoals ik hem ken van de
tientallen repetities met die schitterende muzikanten van hem.
Luisterend oor. Aanmoedigende gedrevenheid.
Warmte. Zoveel warmte. Vertrouwen.
Gelukzalige zekerheid.
Herman, try-out vrijdagavond. Soundcheck halfzes.
… pas dan kun je zeggen, ik heb een vriend.
Lissa Meyvis, wat een ontdekking, deze jonge en nagenoeg onbekende Vlaamse vrouw. Ze wordt bovendien geholpen door een subliem spelende band, onder leiding van Pol Vanfleteren, die prachtige, theatrale arrangementen schreef. In de schaduw van Toon Hermans is een geslaagde ode, die niet probeert Hermans te imiteren, maar die zijn leven en werk viert. Theater Carré, 23 oktober 2016
Sander Janssens, Theaterkrant Nederland
Het kwartet van Pol Vanfleteren weet perfect de softe swing te vatten die de shows van Toon kenmerkten maar ook het chanson dat hij zo bewonderde.
Karel Michiels, De Standaard
Het orkest onder leiding van Pol Vanfleteren staat als een huis, dat hoort zo bij een eerbetoon aan één van de grootste entertainers van de twintigste eeuw.
Bart Peeters
Last but not least speelt de begeleidingsband van Pol Vanfleteren een cruciale rol in de balans tussen muziek, verhalen en zang. De arrangementen die Vanfleteren voor de liedjes maakte, zouden zelfs van de kritische Toon een tevreden man hebben gemaakt.
Wietske Vos, De Morgen
We hebben enorm genoten van Lissa’s mooie stemkleur om nog maar te zwijgen van Vanfleteren and the Gang.
Brigitte De Man & Robert Sian
De arrangementen van Pol Vanfleteren zijn getailleerd, in de juiste vorm, ze zetten telkens een groots theatergevoel neer, maar laten het podium vrij voor Lissa.
Dirk Van Gucht
Hemels gezongen en begeleid door het topensemble van Pol Vanfleteren.
Warre Borgmans
De arrangementen waren Toon-waardig.
Lieven Debrauwer
De muzikanten waarvan het speelplezier haast tastbaar is.
Kris Smet
Pol en zijn mannen, een plezier om te belichten en een fantastische groep mensen om mee samen te werken.
Kristof Van Eekelen, lichtman In de schaduw van Toon Hermans
En dan natuurlijk de beste muzikanten ten Westen van de Gele Rivier…
Geert Wellens